Alla inlägg under april 2010

Av Jenny - 30 april 2010 11:05

Är hemma coh vabbar idag.

Anders var hemma igår så idag var det min tur. Lite tråkigt är det med tanke på vad man tappar lönemässigt. Det är ju nån kalenderdagfaktor som räknar om allt så det ska vara "rättvist" vilket gör att en dag kostar mig 2,25 dagar lönemässigt.

Bara att acceptera, vill ju inte ha mitt sjuka barn på byn heller hos barnvakter.

För hur det än är så bör väl barnen få vara hemma med mamma eller pappa, ja i alla fall mina barn :-)


Igår efter jobbet var jag och klippte mig, hår är inte tungt men jisses va skönt det är när håret faller ner på golvet. Huvet känns mycke lättare.

Sen gick jag en vända på stan, köpte present till min lilla faddertjej Engla som blev 1 år igår. Tänk va tiden går fort!! Tycker det var nyss hon var liten och nu springer hon omkring. Tyvärr kunde vi inte åka dit eftersom Wilda var allt annat än pigg.


Var iväg och kolla på en lokal där vi ska ha loppis den 7/5. Lite snabbt på men jag hoppas jag hinner leta fram lite grejer.

Vi kommer att hålla till i magasinet vid järnvägen i Sollefteå.


Sen var det då dags för sjukhuset. Mammografi är inte roligt, nästan värre än sprutor :( det är väl 4:e gången jag gör det och jag kommer aldrig att vänja mig vid det. det onda brösten är ju inte roligt att få ihoppressat som en pannkaka. Men det var bara att bita ihop även om jag fällde några tårar.


Fick vänta sen till det var dags att träffa doktorn. Bilderna var bra och jag hade inte väntat annat heller, är rätt säker att det är samma som jag har haft förut. 

Men dom tog vävnadsprov och cellprov ändå, det har dom inte gjort förut men dom behandlar tydligen alla bröst som om det kunde vara något och det är ju bra.


Sen var det järnet hem, skulle lösa av Anders som skulle åka och jobba. Dom har rätt mycket jobb på verkstan och det är ju toppen.


Tvingar pojkarna att städa sina rum idag, inte populärt kan jag lova. Blir mycke bråk och liv. Dom tycker att jag ska hjälpa till men det vägrar jag, jag har inte lekt med lego eller kastat godispapper på golven så jag tänker inte städa.

Vi tänkte se Avatar och har lovat grabbarna att se den men för att kunna se den måste vi ju ha nånstans att sitta och då måste man städa.

William är klar men inte Wiktor, brukar vara så. Han är den som stökar ner mest men den som oxå vägrar att städa.


Hör nu att han sitter på sitt rum och spelar tv-spel, inte bra. Oftast så brukar Anders hjälpa honom till slut, men han vet ju att jag vägrar. Får se vem som går vinnande ur striden.


Brukar läsa en blogg, ja flera förresten :-)

Men en av bloggarna jag läser hade igår ett så otroligt bra inlägg, välskrivet och mitt i prick!

Mitt hjärta snördes ihop och gråten stockade sig i halsen. Det var mitt i prick och exakt så som det är i detta hus. Tyvärr så orkar man ju inte alltid ta itu med det heller, även om jag försöker rädda lillebror så ofta det bara går. Men det är jobbigt...... Känns som om man ofta rycker på axlarna och säger "men du vet ju hur han är" Anders är superduktig på att prata med lillebror och jag gör det väl oxå men det är i alla fall jobbigt att räcka till.

Han önskar ofta att storeror inte fanns.

Nä, skriver inte mer om det nu.

Men här kan ni läsa inlägget som fick mitt hjärta att snöras åt lite, och det är precis som hon beskriver det.

Mamma Zoffe


Av Jenny - 28 april 2010 13:21

Det var ett tag sen jag skrev, 1½ vecka!

Lite har hänt, eller rätt mycket får se vad jag kommer ihåg   


Förra måndan kom dom i alla fall och började med köket! Det var lite pirrigt när jag satt där på personalmötet, ville ju liksom hem och kolla läget.

Men dom klarade sig utan mig, det var ju tur. Sen satt jag här hela dan på en stol och kollade vad dom gjorde. Fick ringa hit en elektriker för att få dit hällen och ugnen, två ggr fick han fara hit. Ingick inte i vår budget, får se vad det kostar. Budgeten håller ändå inte, måste ringa banken tror jag. Fick tipset igår att få hit en mäklare som gör en riktig värdering på huset och det tror jag banne mig att jag ska göra för banken värderar lågt tycker jag.


På kvällen målade vi skafferiet invändigt. Det roliga var att jag köpte en hink med färg före jul som jag skulle ha  i hallen, det blev ju aldrig nån målning där så den stod ju kvar. Var tveksam till vad det skulle bli då färgen hette "Curry 30" Fick för mig att den skulle vara gulaaktig. Blev full i skratt då vi öppnade den, den är nästan identiskt med färgen på köket, fullträff med andra ord.


Dom blev inte klara och det kan man inte vänta sig heller. På tisdag kom dom igen, utan bänkskivor. Dom som beställts var felande, fick bara skivan över diskbänken så Stefan hade ringt och bett dom skicka rätt och dom skulle komma på tisdag efter kl 14. Men dom jobbade på här och blev klara med allt utom bänkskivor. DOm levererade visade sig vara fel. Men dom rätta skulle komma på onsdag morron.


Onsdag kom det  fel skivor igen! Det visade sig vara slut i lager så dom hade chansat på att skicka andra men det gick ju inte. Fick beskedet att det skulle bli v18 som leverans skulle ske. Har i efterhand fått veta att det dröjer ytterligare, men det gör inget. Jag väntar. Dom e så fina. Träbiten har fixat provisoriska bänkskivor under tiden så vi klarar oss. Måste säga att jag är så ofantligt glad att jag redan från början köpte ett kök från Träbiten istället för Ikea. Denna service som Träbiten har skulle jag aldrig fått på ikea och tänk er vilket åkande fram och tillbaka!


När vi köpte huset var köket brunt och grönt, urfult!! Min farfar målade dock om alltihopa innan vi flyttade in, det var fint då   

2004 skulle vi bygga ut och skulle då göra om köket, så här såg vårt kök ut då i maj 2004

     

Så här såg det ut nu i mars 2010

       

Och så här ser det ut nu, det kommer nya bilder när dom rätta skivorna är på plats.

     

 Bara resten av bygget kvar nu   


På onsdan så var det pyjamasparty på Kulla, Wilda skulle dit. Jag hade inget bättre för mig så jag tänkte att jag lika gärna kunde hänga på oxå. Wilda var dock inte lika förtjust i att mamma skulle ha pyjamas på sig, ha, ha.

Men vi for dit, kolla på film och käka popcorn. När jag skulle åka ville inte hon vara kvar så hon hängde på mig när jag skulle till stan. Var ju tvungen att ge mig ut på stekpannejakt! Min stekpanna gick ju inte att köra på induktionshäll    det är nackdelen med hällen att jag måste införskaffa dyra kastruller när jag redan hade så många. Det enda jag behöver nu är en stekgryta som funkar.


På torsdag tror jag att jag jobbade, eller så var det den dagen jag var till doktorn för nacken. Innan svaren på röntgenplåtarna kommer så heter det att jag har en ordentlig inflammation i nacken, fick medicin för det.


Fredag vet jag inte om det var nåt speciellt.


Wilda beställde kläder för ett tag sen som kom i dagarna. Hon e rolig. Hon gillar sånt som e nytt. Hon var ju tvungen att prova och pappa stod bredvid och visade hur hon skulle posera

 

Hon älskar allt med Hello Kitty

Sen har hon fått för sig att hon ska hålla på att måla sig!!! Ihh säger jag bara, hon e ju liten!!! Ok, lite läppstift och lite rouge kunde hon väl få leka med. Det är ju bättre än att måla sig med pennorna i ansiktet.

        


Lördag och söndag då jobbade jag. Har haft långhelgen så jag har knappt varit hemma.

var en sanbbis på fresk på lördan för att kolla på innertak. Dom hade 20% på hela sortimentet så det gäller ju att passa på   

Vi lyckades inte enas om nåt innertak eller tapeter, he,he.


Var ute hela dan på jobbet, grillade och tom kökade utomhus. Det var en topppendag. Gick en hel del så jag fick ont i benen.

Söndag var vi oxå ute större delen av dagen, var på en mastodontpromenad. Har fortfarande ont i benhinnorna  


På måndag for jag till Sundsvall, tog med mig mamma och Jörgen. Trevligt med sällskap liksom.

For runt och irrade lite, letade billiga eldosor och sökte tak. Hittade faktiskt på bauhaus. Dom var rätt och dom var billigast. Passade på att kolla på tapeter, hade kikat lite på rusta men där fanns det inte några som föll mig i smaken förutom dom som ska vara fond i arbetsrummet.

Det fanns lagomt många att kolla på. Jag hade ju ställt in mig på att jag skulle ha svart och vitt i tvrummet med lime som färgklick. Hmmm gick inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Jag har kollat massor av ggr på tapeter här hemmavid men det finns för många och jag känner att jag inte riktigt kan välja, tänk om det blir fel liksom.

Till slut bestämde jag mig bara!!

Så det blev så här

Fondvägg

 

Och på övriga väggar

 

Blir säkert bra annars får jag väl göra om :-)


Bilen blev knökfull i alla fall!!


Igår var planen att jag och Wilda skulle vara ute och greja. Det var grått och kallt, la ner den planen.

Vi for till stan. Handlade mat och lite penseer samt en massa fröer. Wilda köpte blomfrön för hon bestämde sa hon. Gullunge! Sen var vi på resturang och lunchade, gott!


Idag när grabbarna for iväg så hjälpte WIlda mig att göra en köttfärslimpa. Tänkte att hon skulle få vara hemma med mig idag, kunde ju lämna av henne på bilisten när jag for på jobbet.

Men hon ville åka på Kulla.

Men när köttfärslimpan var klar klädde vi oss och gick ut. Vi hann plantera penseerna, Wilda sådde sina frön och så började jag kantskära rabatten innan det var dags att åka.

Gjorde klart när jag kom hem igen.


Ska väl strax ta och packa ihop inför jourpasset, tänkte bara hänga en maskin och vika lite torr tvätt.


Just ja, skulle ju få vänta på tid till kirurgen. Det var 3 månaders väntetid, kändes tungt då. Men imorgon ska jag dit. Först mammografi och sen träffa doktorn så det gick ju snabbt att få en tid   

I grund och botten är jag inte orolig eftersom jag har haft besvär med brösten tidigare. Men samtidigt blir jag lite rädd med tanke på alla unga människor som drabbas runt omkring, det finns ju inga garantier. Den här onda grejern sitter heller inte på samma sätt som knölarna jag haft förut. Dom satt mer inne i brösten, den här sitter liksom "bakom" på sidan.

Ja, ja ingen mening att oroas, det löser sig.


Nä, dags att sätta fart!!




Av Jenny - 18 april 2010 23:21

så jag har inte tid att sitta här egentligen.


MEN, jag var tvungen att göra ett litet inlägg. Vi håller på att tömma det sista nu inför morrondagen då man kommer hit för att montera mera skåp och ett skafferi. Tömde en av de stora skåplådorna, funderade lite på vart jag skulle förvara innehållet.

   Det blev en sån här;

 

Och den innehåller detta;

 

Tupperware!!!!

Och det är bara en låda, finns ännu mer i andra lådor och even more nere i källaren. Känner mig lite som en samlare     

Jag kan lova att man inte behöver så här många plastbyttor!!


När jag liks satt mig här kan jag ju lika gärna flascha med mitt ego, he,he. Nä men jag har gjort några kort.


Vi har en i bekantskapskretsen som fyllde 50 bast i fredags så frugan hans hade beställt ett kort. Det fick bli detta

   

Han älskar att fiska, därav fiskarna på kortet.


Jag gjorde detta kort ifrån oss

 

Och istället för en blomma köpte jag en after eightask, blommor skulle han säkert få massor av. Pimpade den lite

 


Och idag blev det bråttom, fick besök samtidigt som jag hade tusen saker att göra. Bla skulle ett kort göras för Wilda skulle på kalas.

Bar ner lite grejer och snodde ihop detta på 20 minuter, det går fort när man bara behöver klippa och klistra och inte ska använda cuttlebuggen och en massa annat smått.

    

Nä, kanske ska hjälpa Anders lite nu   


Av Jenny - 15 april 2010 11:29

Idag är det en riktigt grå och tråkig dag.

Vårt kök skulle komma idag men det hade blivit nån leverantörmiss så färgen var fel, sånt som händer. Bra på ett sätt att det inte blev idag, då hade jag sluppit sitta på jobbet i ovetskap hur allt blev   


Men humöret mitt är inte på topp, det är så dåligt så jag vet inte vad. Länge sen det var så här, 9 veckors sen för att vara exakt. HUr jag vet det? Fick några deppardagar i samband med operationen, då var jag så här arg, lessen och bråkig. Ja, jag blir jättebråkig när jag mår dåligt, allt det dåliga måste som laddas ur. Och eftersom det är så att mina nära inte frågar vad som är fel så bråkar jag. Dagisfasoner, ja jag vet.

Men det är väl så, man lyssnar till höger och man lyssnar till vänster, kommer med råd eller håller bara tyst så den som talar bara får ösa ur sig. Att bara få ösa ur sig är guld värt ibland, att veta att någon lyssnar.

Men vem frågar mig, vem lyssnar på mig? Just idag känns det som om jag inte har nån sån som vill lyssna, eller det är väl inte bara idag   

Kanske pratar jag för mycket när jag pratar....who knows, ingen säger nåt.


Idag är jag bara less på allt, jag är trött på alla som inte kan uppträda med lite hyfs, trött på alla jävla fejder,jag är trött på röran här hemma, jag är trött på att jag är så trött, jag är innerligt trött på att inte vara återställd än efter operationen, det är ju fan 10 veckor sen och jag är trött på allt annat som gör ont och jävlas.

Jag är inte van vid att ha ont, jag gillar inte att ha ont och ska jag nödvändigtvis behöva ha ont så vill jag fanimej veta varför och när det tänker sluta göra ont.

Ringde i alla fall gyn i förrgår och igår ringde dom upp, så jag ska dit när min läkare kommer, det är den 3/5, lång tid att vänta men skitsamma 2 veckor hit eller dit spelar kanske ingen roll.

Annat är det med remissen till kirurgen, det var 3 månaders väntetid. Kul att behöva gå omkring med ett bröst som värker och är ömt...nä det är det inte. Sen har jag lekt på jobbet, gjort en baklängesvolt som resulterat i en nacke som utstrålar härliga smärtimpulser ner till skuldrorna. Förstår du att jag är på topphumör?


Gick upp och satte mig för att försöka få ihop ett kort tills imorgon, det gå trögt. Svårt att göra nånting fint när man är så sur som jag är   


Det enda positiva är att jag ska iväg och jobba, få träffa snälla goa barn och positiva och härliga arbetskamrater. Kanske blir jag på bättre humör då.


Man säger att lycka inte kan köpas för pengar, ha, det är en myt. Tänk om jag vore miljonär då kunde jag sitta och tröstshoppa på nätet då får man ju må bra en liten stund. Skiter väl jag i att det bara är tillfällig lycka, är jag miljonär kan jag ju göra det hela tiden    

Av Jenny - 12 april 2010 23:46

Måste ju visa den här

  Har snott den av Lill-piga, gå in och kolla på hennes sida! Så himla fina grejer!

Av Jenny - 12 april 2010 22:50

Ja, det hade jag. När vi började planera renoveringen så såg jag ett golv jag ville ha. Hade av nån underlig anledning fastnat för ett ljust golv. Detta golv

 

skulle jag ha minsann. Billigt var det dessutom vilket ju gör saken ännu bättre.

Visst, det kanske inte är så praktiskt med ett sånt ljust golv, varenda fläck kommer ju att synas. Började googla runt lite och hittade ännu finare golv, lika ljusa, men superfina. Började fundera på om vi inte skulle satsa på ett av bättre kvalite. Alltså jag säger inget om kvaliten på detta golv, min mamma har golv från samma butik och det är fint, trots en herrans massa hundar, ungar och barnbarn   

Men idag tog jag Wilda med mig och åkte till Långsele för att kolla lite.

Lade fram 4 stycken kandidater, lät Wilda peka på vad hon tyckte. Ringde efter Anders och bad honom säga vad han tyckte..... Dom har utsökt smak mina kära, för dom tyckte samma som mig.

 

Det blev detta, ett ekgolv!!! Förstår inte hur det gick till, är inte ett stort fan av ek även om det vita golvet oxå var med ekutseende. Men, detta golv gillar vi! Tyvärr spräcker det väl vår budget ordentligt, men shit happens! Det får vi ta igen på annat istället. Soffa till exempel.

Har ju haft en liten förhoppning om att vi även  skulle kunna ha råd att byta soffa, vår är 10 år gammal nu och den är inte fin.

Var in på möbelaffären och konstaterade att nån ny soffa lär inte komma in i detta hus förens alla barn är stora och sölfria.

Hittade en som skulle passa perfekt och den förhatliga divanen fanns inte med, bra sväng och skön komfort. Den var perfekt! Men lägga 30000 på en soffa med tre små grisar i huset är bara att glömma, vi skulle nog inte ens köpa en bil för så mycket!


Så vi behåller nog får slitna men SKÖNA soffa ett tag till.


Va har hänt i övrigt.


Ja i torsdags hände inte mycket tror jag.


Fredag var det dags att åka och jobba, hade varit ledig sen fredan före så det kändes bra att få komma iväg.

Hade ett nattpass som var lugnt och skönt.

Åkte ner på stan och kollade lite.

Fyndade tre par jeans, två till William och ett par till Wiktor. William vart inte nöjd, han blev förbannad. Men snälla mormor ska sätta i tryckknappar i linningen så kanske jag kan få sonen att använda dom. Det är ju en aning svårt att få tag i byxor utan knappar i midjan till killar som har 134/140   

Och mysbyxor vägrar jag använda annat än när dom har gympa!


For även iväg på spisjakt.

KOllade ju i Sundsvall förra tisdan men fick ingen hjälp, personalen avsa sig tom att försöka hjälpa till.

Hade kollat lite i en butik här i stan men det kändes inte så seriöst.

Så jag klev in i en butik i lördags och försökte prata med den som arbetade i butiken. Gick inge bra, hon kunde inget och svamlade mest. Men lyckades till slut få fram ett förslag på en inbyggnadsugn....utan häll. Den ville hon ha 13500:- för, den kunde hon behålla!!!

Men så gjorde jag ett besök på Hagbergs. Förstår varför dom vinner priser i denna stad. Jäklars vilken bra service!

Tog med mig förslaget på paketet med priset hem, spanande på nätet och dom var tom 90:- billigare än billigaste pris på nätet. Googlade och hade mig och ringde sen och sa ja. Har vi tur så kommer den på torsdag, vore ännu bättre om den kom på onsdag för på torsdag kommer Träbiten hit och monterar köket.


Vi har inte beställt ett helt nytt kök. Vi ska bara sätta upp lite flera skåp, få ett hörnskafferi monterat (som man kan gå in i ) och byta bänkskivor. Det lustiga är att just skafferiet fanns med i en av våra ursprungliga ritningar när vi byggde ut 2004 men det blev inte av. Tror det blev så för jag var så vansinnigt rädd att pengarna inte skulle räcka. Får se om dom räcker denna gång.


Kollar ju runt på tapeter, blir galen. Finns ju miljoner att välja på och inte är dom billiga heller! Funderar på att köpa småburkar med färg och låta barnen måla   

Nä, det är svårt.


Söndag jobbade jag, heela långa dagen. Men vi hade en toppendag, var ute halva dan, mina barn kom och lekte oxå. Först var vi nere på Risön passade även på att fika och sen åkte vi upp på Nipanskolan och deras leklandskap. Vi var nog rätt trötta hela högen efter en dag i solen, men alla var glada och nöjda.

Efter jobbet var det bara att åka på Kulla för att städa, var ju vår tur liksom. Men det fick förvånansvärt fort.


Sen hem och säga gonatt till alla barnen och bara slappa   


Nu ikväll har jag tömt ett väggskåp och tömt skafferiet på alla vaser, böcker och annat onödigt jox.

Får fortsätta i morgon.


Avslutar med en kanonfin bild på Wilda

  Ha de´ gött allihopa!!


Av Jenny - 7 april 2010 21:13

Ja här hände det inte mycket under dagen.

Vaknade 8,20, knäpp tyst i hela huset men visste att alla skulle vakna så fort jag klev upp så jag låg kvar.

9.05 var jag less och gick ner. Gick direkt på toa och medans jag sitter där kommer mycket riktigt den förste att vakna, William. Några minuter senare kommer Wilda och sist vaknade Wiktor av tvn som startades där uppe.


Efter dammsugning och frukost blev det dega av. Köpte en låda playdo igår, 24 färger så det fanns lite att pyssla med.


Efter lunch skulle Wilda lägga sig, det var hon noga med. Tyvärr klev hon upp och sen var det Terror i Hammar. Satte henne med mig vid pysselbordet för att försöka sysselsätta sig men det gick inte.

Till slut var Wiktor tokarg, William var lessen och Wilda supernöjd med att reta grabbarna så på med kläderna och ut i blötan.


Måste ju säga att det finns skor och det finns bra skor. Men sen finns det superbra skor som ja, ibland kostar lite mer.

Såna här har Wilda

  

och dom är SUPERBRA för så här

 

stod Wilda idag. Fötterna helt täckta med vatten :-)

När vi väl kom in igen så kan jag säga att hon var kruttorr om fötter och strumpor, struntar i att köpa stövlar i år tror jag ;-)


Pojkarna gick in i skogen för att leka resturang, vatten, snö och lera skulle föreställa alla möjliga läckerheter

 

Wilda hon fick vara med på hörn, här uppläxad av Wiktor

 

 Gick ner till lägdan en sväng. Freja grävde ner korv där för över en månad sen när vi var där nere och grillade. Ville se om hon kom ihåg eller kände lukten. Hon kände lukten och grävde upp den nu vita korven och smaskade glatt i sig.


Sen fick vi höra glassbilen och insåg att vi återigen missat den. Så vi skyndade upp till huset igen och slängde in oss i bilen och begav oss ut på glassbilsjakt. Vi fann den och sen var det till att skynda hem så barnen fick smaka på godsakerna.

Så här kan man se efteråt

 


Litegranna har blivit gjort inne i vardagsrummet ikväll. Men imorgon blir det paus i byggandet eftersom Anders tänker jobba 7-19, även chefen hans behöver lite ledigt ibland.

Men så här såg det ut ikväll

 

Wilda är med och grejar på sitt lilla vis.


Sista bilden som kommer ikväll heter i alla fall "Snillen spekulerar"

 


Snart vankas det True Blood och sen kudden. Imorgon blir det uppstigning och påklädning för samtliga, jag måste åka till doktorn...


Over and out

Av Jenny - 7 april 2010 21:11

  Skulle stått i en annan vinkel, då hade rubriken lytt "finn tre fel"

Ovido - Quiz & Flashcards