Alla inlägg under maj 2010

Av Jenny - 28 maj 2010 11:09

idag är jag och Wilda hemma och grejar, trist på vädret. Wilda vill verkligen vara ute men jag vill INTE, det är kallt och blött och det känns inte så kul att hon ska vara ute själv även om hon tycker att det är kul.

Tänk om det inte regnat, då hade vi kunnat greja och fixa med trädgården och alla blommorna kanske tom så frön!! Det enda som är positivt är att man slipper gräsklippning   


Förra torsdan var jag på behandling på NIphälsan för min huvudvärk, värken kommer från nacken. Fick akupunktur, laserbehandling samt massage. Lite svårt att slappna av trots att det i grund och botten är skönt. Men det är jobbigt när andra ska ta på mig, speciellt när det inte är nån som står mig nära och dessutom avklädd!! Huvva!

Men jag har inte haft så sprängande huvudvärk sen dess så det fungerar. Muskelknutor på bägge axlarna och på vänster sida av ryggraden hela vägen från nacken och nedanför skuldrorna   


Fredag var det jobbdags, 11-21. När jag kom hem stod Görans grävare här, vi skulle ju gräva på söndan. Kl 10 på lördag dök lillebror upp redo för grävning.

  Cementringarna skulle väck! Nu hade jag tittat på dom tillräckligt länge. Vidare så skulle all sten under backen bort, i alla fall dom stora. Går ju inte att gräva ner nånting där. Hallonriset ville jag ocå ha bort. Rötter och stubbar fick oxå flytta.

  Anders är en aning fundersam

    När det mesta var borta så måste vi ju försöka få dit lite mera jord och få det så plant som möjligt.

  Göran gjorde ett stenröse åt mig nere i hörnet. Där är det tänkt att jag ska plantera och göra lite fint, i detta regn så händer det ju inte mycket.

Vi passade på att flytta vinbärsbuskarna som stått på gräsmattan. Dom har inte riktigt trivts där, dom växer dåligt och ger knappt några bär så dom är flyttade till stora fina gropar med mumsig matjord istället för pinnmo, sten, spik och plattjärn som gräsmattan är berikad med.


Sen var det dags för Anders att skrida till verket. Han har länge pratat om att riva ett förråd vi har för att göra plats åt en carport. Nu var det dags

   

 

 

 

Så nu är den borta och dom har grävt inunder där. Men fasiken va sten det är. Stora stenar! Anders har kört bort x antal skopor med storsten, tur att vi har parcan och att den har en stor skopa!

Vi höll på hela dagen, gav upp vid åtta-snåret på kvällen.


Söndag var det fix och grejs både ute och inne, mest inne tror jag.

William gick och muttrade om cykling, han har ju bara en liten cykel eftersom han inte är så bra på att cykla och inte heller har intresse.

Men hur det var så fick jag han att prova Wiktors cykel. Det gick hur bra som helst!!! Han var så glad, kunde cykla uppför, utför och långa sträckor. Han var överlycklig och bestämde sig för att han minsann tänkte cykla på cykeldagen. Kul kände jag men vilken cykel ska han ha???


Hade tur, Görans skulle till Sundsvall på måndan så jag bad honom åka in på biltema och köpa en.

Den levererades och monterades.

 

Och sen blev det cykla av!

 

Busade lite mer Freja då när vi var ute. Satte bollen på torkvindan och fick en dansande hund

 

Hon hoppade upp till slut och knäckte dessutom ena stången, ja jag får skylla mig själv.


Träbiten var hit och gjorde klart på måndan, äntligen.

Så det blev så här, före och efter bilder.

         

Nu ska vi bara få tag i kakel. Vill helst ha samma kakel som vi har vid diskbänken men det är ju 6 år en vi köpte det.

Sen ska det upp lite lampor under skåpen vid den korta bänken, men Rom byggdes inte på en dag.


Tisdag då reglade ni klart taket, nu ska det bara upp bräder och takskivor, bara och bara   

Regnet ställer till det för oss. Bräderna ligger ute under en pressening och det är inte så kul att stå ute och kapa då.

Så onsdag och torsdag har det varit slappa och scrappa.


Igår var jag på behandling igen på Niphälsan. Berättade då att jag tycker det är jobbigt att andra tar i mig, men det var som om det gick lättare nu när jag hade berättat det för jag slappnade av på ett helt annat sätt. Underbart skönt var det i alla fall.

Gjorde klart ytterligare en av alla beställningar igår kväll, en beställning hämtades och tre skickades med posten. Nu har jag en beställning på en dopsko kvar samt ett födelsedagskort.


Ska vara barnvakt åt min lillebrors lilla tjej som är ett år. Vi har skolat in oss lite på varandra eftersom vi inte ses så ofta. Vi får väl se hur det går. När hon var pytteliten så ville hon inte sova i bebissängen, hon blev inte nöjd förens hon fick krypa ihop i min armhåla, gosnuttan.

Hon är ju större nu och blyg, men det löser sig väl annars får farmor rycka in   

Men jag och Wilda har i alla fall varit upp och grejat för att få in sängen, det är ju lite trångt uppe med alla lådor som står här och var. Men nu är det gjort, städade även Wildas rum som drabbats av en tornado.


Nä nu vill inte Wilda att jag sitter här så bäst jag slutar.

Av Jenny - 28 maj 2010 00:56

igen i uppdatering.


Har fullt upp med snickerier, utefix och beställningar.

Du kan ju kolla här vad jag har sysslat med.


Får se imorgon om jag hinner uppdatera lite på det som blivit gjort inne och ute. Ska ju vara barnvakt imorgon  

Vi får väl se hur det går. Trots att man bor så nära så ses man nästan aldrig, man hinner ju inte. Dels jobbar man, sen allt hushållsarbete och sen renoveringen. Iofs så ränner vi ju inte annars heller så skylla på renovering borde jag kanse inte göra.


Nä ska hoppa i sängen innan klockan ringer för uppstigning igen, hinner ju få några timmars sömn.

Av Jenny - 18 maj 2010 11:57

   Fick en utmaning av Carola.

Utmaningen består av att lägga ut sin 10:e bild sen bloggstarten.


Detta är min bild

  Jag utmanar

Inga-lill

Bodil

Mikaela

Pernilla


Av Jenny - 18 maj 2010 11:02

Inget skrivet på hela maj och idag är det den 18:e!!

Jag vet vad det beror på, har tänkt flera gånger att jag ska blogga när vi varit på hugget men det är obekvämt här i köket så jag fäjsbockar bara   


Gör en tillbakablick några dagar, minns ju inte så mycket om föregående dagar   

I torsdags började jag och Anders att sätta på gipsskivor på väggarna, de sista elkablarna var då dragna. Ser ut som ett spindelnäste i taket.

 

Hann göra en hel del men vi blev inte färdiga.

Fredagskväll ägnade vi oss åt mera uppskruvning av gipsskivor, roligt värre.

Barnen hade kusin Kapser sovandes här på fredagkväll, han var här hela dagen. Hörde dom knappt, dom lekte och hade roligt.

 

Här sitter alla tre killarna och skriva i plastvapen   

Dom fick besök, av självaste DARTH VADER

 

  


Lördag skulle jag vara på loppisen. Gick jättebra! Kul att få in lite extrapengar, dom gjorde iofs barnen av med på marknaden sen   

Har väl egentligen inte tid at stå där men får köra ett par gånger till. Eventuellt ska det ordnas en loppis för barnens klasskassa så jag får väl packa ihop allt och köra till nästa ställe.

Var ju på marknaden som sagt, samma skräp som alltid. Eller skräp är det väl inte men det är samma saker och flera stånd av samma saker. Skulle vara trevligare med mera utbud, mera hantverk och sånt.

Middag hos svärmor sen.


Lördagkväll slappade vi bara, det var såå skönt.

Men på söndag drog arbetsivern igång igen. Anders var först ner till sina föräldrar för att hämta sopor som skulle till sopstation samt fixade gräsklipparna.

När han kom hem tömde vi "byggrummen" på sopor, sen altanen och sist källaren. Fyllde HELA släpvagnen

 

Det är inte lite skräp som samlas.


När vi bröt upp golven i tvrum och arbetsrum så slängde vi ut allt genom fönstret så där låg en hel hög och skräpade. Samlade ihop allt i stora traktorskopan, ska väl köras ner på lägdan för att brännas upp.

 

Jag hann även med att gräva en ränna, är inte klar ännu men har en början. I år SKA jag plantera en syrenhäck, jag ger mig inte. Vi har tidigare försökt oss på att göra en häck av spirea, vi grävde upp "sticklingar" i hopp om att det skulle lyckas. Jag gick bet. Vi har ju världens sämsta gård att gräva i. Gården består av fyllnadsmassa och den består av  sten, spikar från järnvägsräls, plattjärn och lite jord   

Har ett körsbärsträd som måste planteras snarast helst i söndags men vart har jag ingen aning om.

På söndag kommer i alla fall Göran hit och gräver med grävaren så får vi väl se sen.


Var ute på gårdeb resten av eftermiddan och grejade.

Grabbana roade sig med att skjuta kottar på oss dom små busfröna

        


Wilda sitter ofta och bläddrar i kataloger och höromdagen talade hon om för Anders vad hon ville ha. Anders fattade först som om hon ville ha ett träd men efter mycket dividerande kom han fram till att Wilda ville posera vid ett träd. Och vad gör man inte för sin lilla prinsessa?

(Om ni undrar över den svarta handen så hade hon målat med vattenfärger)

     

Hon e gullig!


Hon bar ut en stol på bron på eftermiddan och skulle spela trummor. Nu råkar det vara så att William en gång fick en trumma av morfarn så den hämtade jag.

   


En snaggning av Wiktor fick det oxå bli frampå kvällningen

 


William gick och muttrade om cykling hit och dit. Vi har ju sålt hans lilla cykel för att försöka tvinga han att cykla på en stor cykel. Går inge bra. Den stora som är till honom är helt slut och går så trööögt. Så jag förstår nu varför grabbarna har vägrat att ha den, jag har nämligen provat jag oxå.


I alla fall så fick jag honom att prova Wiktors cykel. Oj, jäklar va det gick bra!! Han cykla uppför och nerför och långa sträckor och stolt som en tupp. Vrålade rakt ut att han skulle vara med på cykeldan och cykla, nåt han har bävat för.

Hmm, började fundera, hur gör vi nu, han har ju ingen cykel. Visst han skulle få låna Wiktors men en egen behöver han ju för att kunna cykla när andan faller på.

Så igår måndag läste jag på fb att Görans skulle till Sundsvall. Han är ju snäll han, så jag bad honom åka in på biltema och fixa en cykel. Och det gjorde han.


Göran och Björn monterade ihop den när dom kom

 

Sen blev det cykla av

 

Det är inga stora cyklar pojkarna har, dom har bara 20 tummare. Jag vill att dom ska kunna ha båda fötterna på backen när dom starta och stannar. Byter hellre cyklar ofta än att dom ska behöva ramla omkull för att cykeln är för stor. Biltemas är ju billiga så det gör inte så mycket   


Söndag kväll spacklade vi väggarna som vi satt upp. Rätt kul att få klata lite. Det var dock ine lika roligt att slipa skiten. Fy attan va tråkigt!!   


När nästan hela tvrummet var klart böna och bad jag Anders om att fixa fram en slipmaskin, visste ju att vi hade en. Det gick ju tokbra och fort! Hann inte slipe alltihopa tyvärr utan det blir väl ikväll antar jag.


Igår var det även premiär i kvartesen. Dom e bra go och titta på. En annan blir ju helt exalterad! Laget i sig är rätt ojämnt om man tittar på teknik och annat men ALLA har KUL! Och det är väl det som är det absolut viktigaste. Dom förlorade men det kommer fler matcher.

Wiktor stod i mål i första halvlek och han fick ta sig en hel del törnar. Anders stod bakom och peppade

 

Ett fint kort på William måste oxå få komma med

 

Efter matchen blev det glass på Shell.


Vi ger ju Wiktor laktosfritt sen tidigare men har även fått börja med laktosfritt till Wilda. Hennes mage ser inte ut som en ballong längre och hon får ur sig fast bajs istället för sörja som det varit tidigare. Tycker synd om henne som har behövt haft det så här. Vi vet ju inte om hon varit laktosintollerant hela tiden   

Det svåra är det här med glass när man är ute...Såg igår kväll att det var dålig mage igen, säkert pga av glassen som hon åt. Wiktor tror jag inte är lika känslig, han har mest klagat när han ätit pannkaka eller risgrynsgröt.


Dom ringde från kirurgen i fredags. Vävnadsprov, cellprov och mammografi på mitt bröst ser bra ut men hon förstår ändå inte varför jag har den här onda knölen. Hon började prata om att skära! Jag sa att stopp och belägg här skärs ingenting förens man vet varför man ska skära och man ska ha en vettig anledning! Har fått nog av kirurgi för ett par år framåt.

Ska tillbaka om en månad och kolla igen.


Nä, kanske dags att avrunda denna roman. Ska fixa till ett kort tills vi ska på kalas ikväll.

Har förresten lagt in en del nya kort på min andra blogg

Måste göra klart i rimlig tid, ska hämta pojkarna på skolan när den slutar och sen hämta upp Wilda på dagis. Måste in till stan och införskaffa skor till alla barnen.


Avslutar med ett kort på Freja som försöker fånga en boll på torkvindan. Hon lyckades till slut och knäckte då en pinne på den....

 

Ovido - Quiz & Flashcards