Alla inlägg under december 2010

Av Jenny - 20 december 2010 00:18

Fick beställning på två julkort som skulle rymma pengar för att ges bort på julafton.

Har förträngt det hela ett tag nu eftersom jag har så fullt upp med mina smällkarameller!

Men igår fick jag en idé och frågade beställaren om det var ok och det var det.


Nu är det som så att man kan inte stoppa in pengar i den som den är eftersom det är hål i båda ändarna där man snörar ihop den.

Så jag har gjort en ask som är 3,5*7,5 cm, tejpat igen ena änden och satt en "lock" på den, det blir likadant på andra sidan men beställaren får klistra ihop det själv annars får man ju inte in några pengar    På ena änden finns en liten ögla så man kan dra ut den lilla asken.

Jag känner mig väldigt nöjd!

  Men jag har ju en till att göra så här har jag inte tid att sitta   

Av Jenny - 16 december 2010 12:14

Tänkte försöka mig på att lägga upp en beskrivning på smällkaramellen.

 

Jag är inte så bra på att förklara men fråga om jag är otydlig.


Ta ett enfärgat cardstock och skär det till 20*20 cm

 

Nu ska det bigas, jag märker ut med linjalen men det behövs egentligen inte om man har skäraren.

 

Det ska vara 4,5 cm mellan varje veck, sista biten är bara 2 cm. Den ska användas till att tejpa ihop det hela sen.

 

Jag mäter och mäter och ritar, vet inte om det behövs egentligen. PÅ originalbeskrivningen till den stora så hade dom bara vecklat ihop och sen klippt. Det funkade inte för mig, ändarna blev inte bra då. Så jag kör den nogranna vägen.

Jag gör en linje 1 cm och 5 cm från kanten. Sen tar jag ut mitten på varje siddel och lägger till 5mm på var sida om mitten och ritar sen ut streck från hörnet till markeringen mot mitten.

Detta görs i bägge ändar.


 

 

Jag viker vid bigningen och klipper

 

Distressar alla ytterkanter och kanterna på hålen.

 

Klipp sedan ut  mönstrade pappersbitar för att sätta på karamellens sidor. Ca 9,7*4,2, jag mäter och kollar varje sida eftersom det inte blir exakt lika. De mönstrade delarna distressar jag oxå. PÅ origianalbeskrivningen så använde dom ett helt stycke pappar som klistrades från ena kanten till den andra men då blev det bubbligt i vecken så jag väljer att göra så här istället.


 

På med dubbelhäftande tejp och klistra fast delarna.

Nu är det en smaksak om man vill dekorera innan man klistrar ihop kanterna. Bra att tänka ut vad man ska ha, för ska man använda brads så är det bra att sätta dit dom innan man klistrar ihop.

 

Sätt den dubbelhäftande tejpen på den del som nu inte har mönsterpapper.

Sen är det bara att passa ihop det hela.

 

Knyt ett ett band runt änden, fyll sen med valfritt innehåll och knyt ihop andra änden.

 

Den här har jag bara satt lite blommor och en stämpel, duttat dit lite glittersnö.


Lycka till.

Av Jenny - 15 december 2010 18:51

I senaste numret av Magnolia så fanns det en beskrivning på smällkarameller.

Gav mig på att försöka göra en sån och så här blev resultatet

  Den är proppfull med dumle, geisha, rollo och en annan kola. Tror man får plats med en aftereight i den.

Gick och tänkte på smällkaramellen och funderade om jag kunde göra dom mindre. Måste ibland fundera några dagar men härom kvällen skred jag till verket.

Har nu gjort 4 stycken, så nu går det fort att göra dom. Det enda som tar tid är att sitta och mäta och göra markeringar.

  Kanske gör en arbetsbeskrivning om nån är intresserad.

Jag gillar dom, gillar dom väldigt mycket   

Av Jenny - 15 december 2010 18:48

För ett tag sen gjorde jag flaskkort och tänkte göra fler men ville då göra i mindre modell. Vet inte hur många mallar jag gjorde innan det blev som jag ville ha det. Hade en tanke om att dom skulle hänga på lite mindre flaskor.

Har gjort två stycken

 

Så igår köpte jag en låda med små duvemåla glögg. Det blev inte som jag tänkte mig, dom var för låga för mina flaskkort. Sur jag blir, har ju kämpat som sjutton för att få till det. Så nu får jag tänka och fundera och se om jag ids göra om igen.

Julen närmar sig och jag hade tänkt slippa köpa julblommor......

Av Jenny - 15 december 2010 18:40

Wilda älskar att pyssla, vet inte vad jag ska tycka.

Eller, visst det är jättekul! Kul att hon kan sitta och greja medans jag grejar med mitt pyssel MEN hon är inte lika förtjust i att städa   


Jag kan ju tala om att vi har väldigt blingiga golv numera, det är glitter precis överallt. Hon häller ut en hög med lim och på det tippar hon ett helt rör med glitter   

  Här är det nystädat. Hon har sitt fina förkläde på sig som hon fick när hon fyllde då. Wilda har en dagisfröken som är kanonduktig och syr både det ena och det andra. Här kan ni kolla närmare på hennes arbeten.

  Hon ser ju att jag fotar det jag gör så det är väldigt viktigt att vi fotar även hennes alster.

  Så här såg det ut alldeles nyss. Har röjt upp, dammsugit och plockat ihop men hon har hunnit hälla ut ett rör med paljetthjärtan och ett rör med paljettstjärnor   

Av Jenny - 6 december 2010 13:07

Nu var det ett tag sen igen   

Och det var ett tag sen jag tränade   

Det är nästan så att det gått så lång tid att det blir jobbigt att överhuvudtaget ta sig i kragen att ta sig dit.

Såg fram emot att äntligen åka på Zumba ikväll, det sket sig, måste åka på ett möte. Hade skickat Anders om vi hade fått tag i barnvakt.

Har suttit och kollat på schemat för att se vilka dagar jag kan denna vecka. Trist nog så kan jag inte gå på nån gruppträning, istället måste jag sparka dit mig själv för att gå på löpbandet och det är SKITTRÅKIGT. Hade tänkt att jag skulle dit idag och satte Wilda på dagis, än har jag inte kommit iväg. Suttit vid datorn, vikit och hängt tvätt, gjort kakdegar och andra måste. Sen har jag faktiskt ont i halsen oxå om jag ska vara ärlig....


Ja,ja nog om det.


Wiktor har haft problem med astman sen i september, har ringt flera ggr på vc men han svävar inte i fara så ingen fara på taket liksom. Han har ju heller aldrig fått en diagnos att det är förkylningsastma han har utan jag har talat om det för dr och fått medicin när han var yngre och sen har han fått använda lillasysters.

Fick äntligen komma på vc den 8/11 för att få en remiss till barn. Ringde dit förra veckan för att kolla när vi skulle få komma, den 17:e. LÅNG väntan kan jag tycka.


I onsdags följde han med en kompis hem. Klassfröken hade ringt tidigare på dagen och berättat att han hostat mycket och haft det jobbigt med andningen.

När jag väl kommer för att hämta honom så fick jag nästan en chock, fy fasiken vad illa det lät i hosta och andning.


Tänkte ringa på en gång jag kom hem men insåg att det var bättre att ringa 16.30 när sjukvårdsupplysningen öppnade. Att prata med vissa personer på vc är ju ingen mening.

Ringde och hon sa åt oss att åka på akuten.

Sagt och gjort, vi var där kl 18, en trevlig sköterska tog emot oss och pratade lite med Wiktor, hon trodde nog att han vara var lite snorig och hostig för jag tycker vi fick vänta lääääänge!!

Vid 20-tiden säger Wiktor att han inte orkar längre så jag ringer på klockan och då blev det fart kan jag lova! Snabbt och smidigt, två läkare som undersökte, sköterskor som sprang in och ut. Det blev inhalering som lättade lite på andningen sen fick vi vänta igen. Sen blev det inhalering igen och tillsägelse att åka upp på barn dagen efter för att få mediciner och undersökning.

Kom hem vid 22 och Wiktor gick och la sig direkt. Kl 23 satte det igång igen, inhalerades men det gav inte med sig. Kl 3 ringde jag på akuten, vi hade en ask gamla betapred hemma så jag ville veta om det var ok att ge honom det. Fick klartecken, det var antingen det eller åka in igen. Vid 4 började det lätta och vid 4.30 somnade han äntligen. Jag var TRÖTT kan jag lova.

Åkte i alla fall ner på barn men där stod som fågelholkar, för dit skulle vi ju inte. Men vi fick ju komma in till slut så han fick lite mediciner utskrivna. Nu inhaleras han 2 ggr (bara, tycker det är lite) och får betapred fram tills vi ska träffa allergiläkaren den 17:e.

Men det behövs inte mycket för att han ska börja kraxa, går han ut i kylan så sätter det igång direkt, börjar han härja runt här hemma så sätter det oxå igång.


Vet hur jobbigt det är så jag lider med honom.


I fredags fyllde lilla Wilda 3 år.

Jisses va tiden går fort!!

  Här är Wilda 1 timme gammal, vackraste prinssessan i hela världen!!


  Nu är hon en stor tjej på 3 år, en bestämd liten dam som vet vad hon vill och ser till att hon får som hon vill för det mesta.

                   


Hon blev glad för alla paket. Hon hade lite konstiga önskningar, en anka, en apa, en boll och en trappa.

PÅ morronen när hon öppnade paket så fick hon en boll och en apa. Sen tittar hon sig omkring och frågar "men var är min anka?" Så man ska tydligen få allt man önskat sig   

Hon fick sammanlagt 12 ankor innan dagen var över, hon var en mycket nöjd och glad tjej och tyckte hon hade haft en bra födelsedag.

Ovido - Quiz & Flashcards