Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Funderingar

Av Jenny - 29 september 2010 12:52

Nu var det ett tag sen sist igen...låååång tid! Kommer alltid annat emellan och jag prioriterar inte att blogga. Blir mycket farmville för mig när jag sitter vid datorn, måste nog på avgiftning snart   


Idag har jag varit på skolan med pojkarna. William var väldigt orolig och ledsen igår kväll inför dagens syslöjd.

Han vill ju innerst inne lära sig sy på maskin och för att dom ska få göra det så måste man ju träna och dessutom ta "körkort" så det blir många nya grejer som ska läras in.

William har viljan men han har inte tron på sig själv, tyvärr har det alltid varit så ända sen han var liten. Tycker att vi har peppat och uppmuntrat honom sen han var liten men det har inte gett någon verkan. Han tror alltid att han inte kan, lillfisen.


Pratade med fröken igår kväll och med en Kullafröken så allt var fixat och färdigt inför dagens slöjd, jag skulle vara med. Jag och William pratade om att jag även kunde följa med nästa vecka och det tyckte han kändes bra.


Hur som helst så gick det precis som jag trodde idag, kanonbra. Vet dock inte om jag hjälpte till för mycket, lätt hänt att jag gör det med honom.

När lektionen var slut så sa han att jag inte behövde följa med nästa vecka och det kändes bra då är han nöjd med dagen i åtminstonde.


När jag liks var där så stannade jag kvar för att vara med Wiktor en stund. Hängde med på flöjtlektion, ha,ha. Åtta spelglada barn som tutade en hel del felaktiga toner. Dom gör det bra musiklärarna. Undrar överhuvudtaget vart lärare har fått sitt tålamod ifrån.


Jag har väl bra tålamod men min frustration av att inte kunna hinna med allt och alla eller att inte kunna förklara så att andra förstår gör nog att jag uppfattas som om jag hade dåligt tålamod, jag blandar själv ihop det ganska ofta.


Jag är otroligt glad över att mina pojkar har så otroligt duktiga och tålmodiga fröknar!!!


Själv kommer jag aldrig att sätta mig i en skolbänk igen, aldrig nånsin! Skolan har aldrig varit en plats där jag har trivts särskilt bra.

Minns mitt första skolår, det är nog det skolår som varit lugnast och tryggast i mitt liv.

2:an och 3:an var väl sådär, 3:an var hemsk. Vi hade en fruktansvärt elak, orättvis och vidrig fröken!!!


4:an-6:an var bra under den tid vi hade två äldre herrar, dom var super. Sen kom det en lärare från Långsele och hade oss några timmar,

solariesnubbe, dryg och äh, han var dum. Kommer så väl ihåg en gång då han pekar på mig i klassrummet, spänner ögonen i mig och säger; Du, Jenny Lidén ska bara vara tyst, jag har nog hört hur du är!

Jag skämdes som en hund och fattade ingenting.


Mina 3 första år gick jag i Långsele, jag var en grå mus som knappt syntes eller hördes, gick för det mesta själv eller va med de större pojkarna och spelade kula. Ställde aldrig till med bråk eller retades. Jo en gång var jag i bråk, men det var inte jag som startade det, jag bara försvarade mig.


Jag kunde för mitt liv inte förstå vad han menade med det han sa. Sen blev det väl som det blev, jag blev stökig, bråkig och stor i truten. Började opponera mig mot orättvisorna i klassrummen, särbehandlingen av vissa elever, ifrågasatte, slogs och höll på.

I 9:an fick jag ju svart på vitt att lärarna var ORÄTTVISA i och med slutbetygen.

Jag var lättlärd och behövde egentligen inte lägga mycket tid på läxor och sånt. Har lärarna dessutom var riktigt bra så har allting fastnat ändå. Det gick bra på proven och jag gjorde det jag skulle. Men att vara uppkäftig och styv i korken var inte bra för betygen oavsett resultat   

Mitt betyg i 8:an var riktigt uselt!

I 9:an beslöt jag mig för att fixa bättre betyg med lika lite arbete som åren innan. Sagt och gjort, Jenny börjar vara trevlig, tyst och snäll på lektionerna och jag slutade tjafsa och ifrågasätta.

Detta ledde till en stor höjning av mina betyg. Och det kan ja tycka var dåligt!!! Jag blev ju inte bedömd utifrån mina kunskaper utan utifrån min attityd   

Det var lite så på gymnasiet oxå. På utvecklingssamtalen så pratade man om olika saker man skulle tänka på och det spelade ingen roll hur jag försökte förändra mig så var dom aldrig nöjd. Och jag ville ju att dom skulle vara nöjd så jag låg i.

Idag tror jag inte att det är lika utbrett dock för många lärare är "unga". Jag hade ju lärare som hade haft mina föräldrar och det säger ju en del om deras ålder.


Näpp, i skolbänken sätter jag mig aldrig, hoppas dock att jag kan uppmuntra mina barn tilräckligt mycket så att dom väljer att utbilda sig ordentligt. Inte för att det är nåt fel på min utbildning eller mitt jobb, för jobbet är jag stolt över. MEN jag kunde ju ha blivit barnläkare, tyvärr sprack den drömmen pga allt jag just har berättat.


Jisses, hur hamnade jag i detta? Hmm, det var inte tänkt att skriva ett sånt tråigt inlägg det första jag gör :/

Ja,ja men nu vet ni hur mitt skolliv var i alla fall och det blev ju "folk" av mig ändå. Men sluta ifrågasätta lyckades ingen lärare med i alla fall   

Nu ska jag mysa med en nyvaken Wilda som precis kom nerför trappen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 2 mars 2011 21:40

Sollefteå sjukhus har tydligen en logoped för barn vilket var läängesen.   Jättetrevlig och duktig tjej!   Wiktor harj´ju gått hos logoped i flera år men vi har aldrig fått tider för "behandling", vi har bara varit på kontroll. Så hade vi f...

Av Jenny - 2 mars 2011 21:21

Har nyss sett veckans avsnitt av Sveriges Mästerkock, blev en aning besviken på domarna. Varför kastar man ut två stycken för, det är väl bara att bestämma sig för en. Lite småfegt. Dagen har rullat på, William hemma idag oxå men Wilda har varit...

Av Jenny - 27 februari 2011 22:20

Ja, en vecka kvar innan det är dags för sportlov, får se vad det blir för sportlov.   Mina barn är nästan aldrig sjuka! William är aldrig sjuk. Det har kännts gudomligt skönt att dom klarat sig från allt som gått runt. Det är väl bara Wiktor so...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:53

Det blev ingen dammsugning! Bröjade surfa runt efter vinterskor. Är rätt irriterad just nu. William har ett par superfit goretex, dom har han fått genom ortopedtekniska, funkade kanon förra året. Wiktor har ett par viking goretex som Willi...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:26

Känner mig en aning uttråkat och less!   I måndags jobba jag natt, skulle ta friskvård och äntligen gå på zumba. Det sket sig, snorig och "frysig" så jag fick hoppa över, dumt att utmana ödet. Fick ingen promenad igår på tisdag Idag hade jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards