Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Beskrivning till smällkaramell

Av Jenny - 16 december 2010 12:14

Tänkte försöka mig på att lägga upp en beskrivning på smällkaramellen.

 

Jag är inte så bra på att förklara men fråga om jag är otydlig.


Ta ett enfärgat cardstock och skär det till 20*20 cm

 

Nu ska det bigas, jag märker ut med linjalen men det behövs egentligen inte om man har skäraren.

 

Det ska vara 4,5 cm mellan varje veck, sista biten är bara 2 cm. Den ska användas till att tejpa ihop det hela sen.

 

Jag mäter och mäter och ritar, vet inte om det behövs egentligen. PÅ originalbeskrivningen till den stora så hade dom bara vecklat ihop och sen klippt. Det funkade inte för mig, ändarna blev inte bra då. Så jag kör den nogranna vägen.

Jag gör en linje 1 cm och 5 cm från kanten. Sen tar jag ut mitten på varje siddel och lägger till 5mm på var sida om mitten och ritar sen ut streck från hörnet till markeringen mot mitten.

Detta görs i bägge ändar.


 

 

Jag viker vid bigningen och klipper

 

Distressar alla ytterkanter och kanterna på hålen.

 

Klipp sedan ut  mönstrade pappersbitar för att sätta på karamellens sidor. Ca 9,7*4,2, jag mäter och kollar varje sida eftersom det inte blir exakt lika. De mönstrade delarna distressar jag oxå. PÅ origianalbeskrivningen så använde dom ett helt stycke pappar som klistrades från ena kanten till den andra men då blev det bubbligt i vecken så jag väljer att göra så här istället.


 

På med dubbelhäftande tejp och klistra fast delarna.

Nu är det en smaksak om man vill dekorera innan man klistrar ihop kanterna. Bra att tänka ut vad man ska ha, för ska man använda brads så är det bra att sätta dit dom innan man klistrar ihop.

 

Sätt den dubbelhäftande tejpen på den del som nu inte har mönsterpapper.

Sen är det bara att passa ihop det hela.

 

Knyt ett ett band runt änden, fyll sen med valfritt innehåll och knyt ihop andra änden.

 

Den här har jag bara satt lite blommor och en stämpel, duttat dit lite glittersnö.


Lycka till.

 
 
Ingalill

Ingalill

16 december 2010 13:41

Jättebra beskrivning!

http://www.spunkygecko.blogg.se

Jenny

16 december 2010 13:55

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 2 mars 2011 21:40

Sollefteå sjukhus har tydligen en logoped för barn vilket var läängesen.   Jättetrevlig och duktig tjej!   Wiktor harj´ju gått hos logoped i flera år men vi har aldrig fått tider för "behandling", vi har bara varit på kontroll. Så hade vi f...

Av Jenny - 2 mars 2011 21:21

Har nyss sett veckans avsnitt av Sveriges Mästerkock, blev en aning besviken på domarna. Varför kastar man ut två stycken för, det är väl bara att bestämma sig för en. Lite småfegt. Dagen har rullat på, William hemma idag oxå men Wilda har varit...

Av Jenny - 27 februari 2011 22:20

Ja, en vecka kvar innan det är dags för sportlov, får se vad det blir för sportlov.   Mina barn är nästan aldrig sjuka! William är aldrig sjuk. Det har kännts gudomligt skönt att dom klarat sig från allt som gått runt. Det är väl bara Wiktor so...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:53

Det blev ingen dammsugning! Bröjade surfa runt efter vinterskor. Är rätt irriterad just nu. William har ett par superfit goretex, dom har han fått genom ortopedtekniska, funkade kanon förra året. Wiktor har ett par viking goretex som Willi...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:26

Känner mig en aning uttråkat och less!   I måndags jobba jag natt, skulle ta friskvård och äntligen gå på zumba. Det sket sig, snorig och "frysig" så jag fick hoppa över, dumt att utmana ödet. Fick ingen promenad igår på tisdag Idag hade jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards