Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Jenny - 15 oktober 2009 23:24

Tänkte inte blogga mer idag, var för trött. Dagen har varit lång.


Slutade jourpasset 09.00, ner till Långsele för att hämta William hos Anders på macken. Ner till stan för att träffa ögonläkaren. Järnet till Helgum så sonen inte skulle missa lunchen, hem och kasta i mig lite kaffe och mat. Slappa en liiiten stund. Tillbaks till stan, hade ett jobbpass på loppisen. Var hemma 20.00 '

Pussade på barnen som var på väg isäng, Wilda hade jag inte sett sen igår vid 10.


Satte mig i tvrummet, kollade Lyxfällan och tillverkade etiketter under tiden. Han göra några innan jag blev less.


Nu sitter jag och gogglar om influensan. Vill se, läsa och höra mer. Vill inte bara höra Socialstyrelsens version, dom har haft fel förr.


Ville hitta massor av olika vinklar....kollade inte många träffar innan jag hittade det här   Behövde inte hitta det Obestämd Nu ifrågasätter jag ju detta ännu mer. Men han skulle lika gärna kunna vara en sån som lurar folk om domedagen och stänger in sig och betalande i en grotta?

Vad vet jag?

   

Vem ska jag tro på?




Av Jenny - 15 oktober 2009 12:23

Barnen har fått hem papper om influensan. Urs, tycker det är jobbigt att behöva ta ställning.


Jag har ju min egen lilla teori om saker och ting. Pester och sjukdomar har väl alltid funnits och jag är väl glad att det inte finns något som kallas pest idag. Men samtidigt verkar det som om det kommer nya grejer hela tiden, vi hittar på botemedel och sen tar det 1 eller 2 år så dyker det upp nåt nytt.


Bakterier, kolla va intelligenta dom är. Vi finner på ett penicillin för att döda en bakterie, ja naturligtvis så skickas bakterierna på träningsläger för att bli resistenta och vips är vi tillbaka på ruta ett.


Tyckte det var jobbigt när pojkarna skulle vaccineras när dom var små. När man läste då om vaccinationsprogrammet så var det inte så mycket fokus på barnen. Focus låg på samhällsekonomin. Så min uppfattning då blev att vi skulle ge små barn vaccinationerna för att staten skulle förlora minst med pengar på det viset. Konstigt!


När det sen var dags för MPR vaccinet sa jag nej. Jag har själv haft barnsjukdomarna, jag tror jag hade alla innan jag började skolan om jag inte minns fel. På den tiden hade de flesta barn barnsjukdomarna man vaccineras emot idag. Ingen under min uppväxt fick några men av det.


Det pratades ju även en hel del om MPR och autism då när William var liten. Själv ser jag inget samband men jag vet att man i USA ska utreda MPR vaccinet nu eftersom läkemedelsföretaget som gjort detta har blivit stämda alltför mycket.

Mitt beslut att låna dom vänta hade dock inget med den rädslan att göra. Men William fick vänta med MPR tills han var 5 år och Wiktor var 3 år, funkade det med. Ingen biverkning över huvudtaget. Bra det.

Wilda var 20 månader när hon fick sin MPR spruta. Jag hade sagt ifrån att hon ingen spruta skulle ta på kontrollen men när vi väl var där så blev jag totalt överrumplad! Fattade ingenting förens sprutan var given.


Oh shit, va hon blev dålig exakt 10 dagar efter, tyckte såååå jäkla synd om henne och var förbannad på mig själv som inte hann stoppa denna förbannade spruta!


Och nu står man inför ett beslut om att vaccinera sina barn och sig själv. Det var hysteri om galna kosjukan, hände inte speciellt mycket, sen blev det fågelinfluensa, blev inte heller så allvarligt. Nu är det grisarnas tur...hm har inte fått den uppfattningen att det blivit sån pandemi som det skulle bli. Det gör det svårare att ta ställning när man tänker tillbaka.


Från början när dom pratade om massvaccination så hörde det ihop med att samhället inte skulle rasa samman om många blev sjuka. Nu säger man att man ska ta sprutan för att inte smitta andra.


Wilda är för liten för att vaccineras, ska jag för hennes och Williams skull tillåta att man sprutar in något snabbtillverkat (och i mina ögon lite prövat) ämne i mig för att inte smitta dom? Eller ska jag lita på att kroppens eget immunförsvar är starkt nog att hålla bacillerna stången så vi klarar oss.

Ska jag vaccinera Wiktor för att samhället varnar astmatiker för influensan?

William ja, han går i spinn om han hör något om svininfluensan, vi diskuterar det inte här hemma, men det finns ju föräldrar som delar ALLT med sina barn och som glatt briljerar "vuxenprat" med sina kamrater.

William vill inte ta sprutan! Och ska han ta den så behövs det fler än två närvarande personer som kan hålla fast honom. Ska han utsättas för det, nä där är jag nog ganska säker på att han inte ska.


Men det är svårt, skitsvårt! Jag har min uppfattning så är det bara. Men är det rätt av mig att hålla fast vid min egen tro på saker och ting?


Men som det ser ut nu så är det bara Wiktor som ska vaccineras......men vi får väl se vad som händer.



Av Jenny - 15 oktober 2009 12:03

Sådär, nu har jag varit på ögon med William.

Ja, vad ska man säga?

Om man skelar som liten så kan man ibland korrigera det, man försöker i alla fall. För skelar man redan från start så  påverkas synutvecklingen negativt. De barnen får i regel glasögon, lapp och en del operaras. Dom kan leva sitt liv som alla andra sen utan större bekymmer för dom är inte van annat.

De som har korrigerbar skelning som barn och får ordning på det kan i tonåren eller vuxenlivet börja skela igen och det gör man inget åt för dom får inga bekymmer.

Så förklarade doktorn det för mig, eller jag fattade i alla fall hans förklaring på det här sättet.


William har inte alltid skelat, det har kommit kanske sista 2-3 åren.

Knappt synbart eftersom tidigare "expert" sagt att han inte skelar.

Sista året har det dock gått ganska fort, tom Wiktor ser ju att ögat går sin egen väg. För Williams del kan detta leda till huvudvärk och bekymmer med nacken eftersom han vrider huvudet lite konstigt när han ska korrigera på egen hand. Som tur är så har han börjat använda handen att täcka ögat med och det är väl bättre kan jag tro.


Om William hade haft behov av glasögon så hade det varit jättebra, för glasögon hjälper det "dåliga" ögat att korrigera sig självt eller nåt i den stilen. Men William har inte behov av glasögon, tyvärr.

Så nu ska vi träna ca 1 minut varje dag med en pinne vi fick hem. Detta ska vi göra tills vi ska tillbaka om 3-4 månader. Har inget hänt under den här tiden så kan det tyvärr bli så att det blir operation Rynkar på näsan


Varför ska vissa drabbas av både det ena och det andra??? Blir så less! Det kommer ju bara nya grejer hela tiden känns det som......han får ju nästan panik när man nämner sjukhus.......


Vi har ju frågat honom flera, flera ggr varför han håller för handen, eller varför han vickar på huvet men aldrig fått ett svar. Vi har även frågat om det han tittar på ser konstigt ut men nä inget svar.


Han var jätteduktig idag. Hans förklaringar kom spontant när doktorn frågade under testernas gång varför han gjorde som han gjorde. Han ser suddigt, och suddigt blir det om ögat går iväg. Så blev det på längre avstånd, på nära håll blev det skuggor. Han talade även om för doktorn att han ofta hade huvudvärk. Inget vi vetat om mer än då han får migrän. Samtidigt svårt att veta om det är huvudvärk, inte att jag inte tror han. MEN, när William mår illa så känns det i nacken och när något smakar äckligt så håller han för öronen är några exempel. Alltså, han e ju så förbannat mysig Glad


Hårdträning blir det vare sig han vill eller inte.




Ovido - Quiz & Flashcards