Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Ungar och facebook :(

Av Jenny - 17 februari 2010 20:44

Jag är ju medlem i facebook, precis som en himla massa andra :D

För mig är Facebook en vuxenportal, men det är ju vad jag tycker.

Jag har valt att inte bli vän med vänners barn för jag vill liksom kunna skriva vad jag vill utan att en massa barn ska läsa det. Hoppas ni förstår vad jag menar.


Nu har jag en 9½ åring som tjatar VARJE dag om att få bli medlem i facebook, jobbigt!!

Tidigare har det ju varit en åldersgräns men det verkar inte vara så nu, står så vackert att man har åldersanpassat innehåll.


Har ett himla dilemma om detta. Jag känner mig tjurig som inte låter han få men samtidigt så är han ju mitt ansvar. Det är mitt ansvar att skydda honom från saker som inte passar honom.


Deras dator har jag satt en spärr på via min router, upptäckte nämligen att många olämpliga sidor passerat mina söners ögon. Jag menar, William är intresserad av Loch Ness odjuret och Bigfoot.


Har ni nån aning om vad mycke bilder som är olämliga för barn som dyker upp bara för att man skriver BIG???? Kolla historiken då era barn surfat så kanske ni får en chock, det fick i alla fall jag. Så numera kan Anders inte sitta vid deras dator och kolla på passater, för i ordet passat finns ordet ass och det är spärrat :D


Känner samma rädsla när det gäller Facebook. Alla dessa grupper som låter intressanta eller roliga, dom kan plötsligt få ett namnbyte och blir något oacceptabelt. Eller alla quis som sprids, en del är skojiga andra har ett innehåll och en mening som inte passar mina barn. Men dom är ju inte så stora att dom själva kan avgöra vad som är ok och inte.

Vidare så läser man artiklar om barn som blir terroriserade och mobbad på facebook :(


Hur sjutton ska jag våga släppa in mina barn i nåt sånt??


Sen vill jag ju inte vara vän med min son på fb :D Ja, jag vet, visst låter det taskigt? Men jag skriver ju saker i mina statusuppdateringar som inte mina barn har något att göra med. Sånt som hör till mitt liv som vuxen och som dom inte ska ha insyn i. Dom är ju bara barn.


Visste jag att jag hade tid att sitta tillsammans med dom när dom är inloggade så vore det något helt annat,  men nu vet jag att jag inte kan det, har inte tålamod heller.


Nä, hur jag än vänder och vrider mig så har jag arslet bak!!!


Jag får väl fortsätta vara en tjurig mamma i några år till, deras tid kommer väl. Men nog är det svårt!!! Minns ju själv hur det var när man alltid sa "alla andra får ju", huvva va man tyckte mamma var dum!


Som tur är så är jag och Anders helt överens i detta.


Ja, ja vi får väl se hur länge jag härdar ut.


Kommentera gärna, vill gärna veta hur andra tänker!

 
 
Malin/Lillpiga

Malin/Lillpiga

17 februari 2010 21:11

Jag hade gjort som du, nekat. Facebook ÄR en vuxenportal och kids har inget där att göra.

http://lillpiga.blogspot.com

 
Ingen bild

mamma

17 februari 2010 21:15

Jag tycker ni är starka som säger nej! Jag väljer också att inte bli vän med barn på fb.

 
Ingen bild

Alexx

17 februari 2010 22:00

Håller helt med!
Min nioåring har oxå frågat vid ett antal tillfällen. Men NIX säger jag! Finns ingen anledning för småkids att vara där.

 
Ingen bild

Jenny

18 februari 2010 00:03

Tack för ert stöd!!!

 
Ingen bild

Åsa

18 februari 2010 08:24

Jag tycker inte man kan skydda barn från allt otäckt och opassande - snarare lära dem att handskas med det... Det räcker ju att de slår upp en dagstidning... fick diskutera döda människor i flygkrash med sexåringen imorse :-/

MEN min nioåring har inte fb, tolvåringen däremot.

 
Ingen bild

Bodil

18 februari 2010 08:51

Jag tycker ni gör helt rätt som nekar dem facebook. Stå på er!!!

 
Ingen bild

Ewy

19 februari 2010 23:08

Vad klok du är, många ger vika för trycket att "alla andra får". Det finns andra ställen för barn. och det är vikigt att få vara "bara" vuxen en stund. Om inte annat så är det väldigt lite i vuxen livet som går som man vill så se det som en förberedelse för det =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 2 mars 2011 21:40

Sollefteå sjukhus har tydligen en logoped för barn vilket var läängesen.   Jättetrevlig och duktig tjej!   Wiktor harj´ju gått hos logoped i flera år men vi har aldrig fått tider för "behandling", vi har bara varit på kontroll. Så hade vi f...

Av Jenny - 2 mars 2011 21:21

Har nyss sett veckans avsnitt av Sveriges Mästerkock, blev en aning besviken på domarna. Varför kastar man ut två stycken för, det är väl bara att bestämma sig för en. Lite småfegt. Dagen har rullat på, William hemma idag oxå men Wilda har varit...

Av Jenny - 27 februari 2011 22:20

Ja, en vecka kvar innan det är dags för sportlov, får se vad det blir för sportlov.   Mina barn är nästan aldrig sjuka! William är aldrig sjuk. Det har kännts gudomligt skönt att dom klarat sig från allt som gått runt. Det är väl bara Wiktor so...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:53

Det blev ingen dammsugning! Bröjade surfa runt efter vinterskor. Är rätt irriterad just nu. William har ett par superfit goretex, dom har han fått genom ortopedtekniska, funkade kanon förra året. Wiktor har ett par viking goretex som Willi...

Av Jenny - 23 februari 2011 07:26

Känner mig en aning uttråkat och less!   I måndags jobba jag natt, skulle ta friskvård och äntligen gå på zumba. Det sket sig, snorig och "frysig" så jag fick hoppa över, dumt att utmana ödet. Fick ingen promenad igår på tisdag Idag hade jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards