Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Jenny - 14 augusti 2009 00:14

For och hämta lillskruttan idag vid halv elva, hade typ varit vaken 45 minuter då :-) Såå skönt med sovmorgon. Men om man gick och la sig i tid på nätterna så skulle man inte behöva sovmorgon i vilket fall. 

Efter lunch och vila för Wilda tvingade jag ut hela högen i friska luften. Wiktor och Wilda är inga problem, men William gillar inte att vara ute.

Lockade med lite bärplockning och då gick det bra. Dom lessnade snabbt men vi var ute lääänge.

Att plocka bär var besvärligt ansåg Wilda, det var bökigt och snårigt att gå i skogen, inte var det skoj att plocka blåbär heller, om man inte fick plocka direkt ur mammas hink ;-P 

Efter att ha fyllt lillhinken gick vi en runda på gården, ville få Wilda att förstå att den fanns massor med ätbara skatter på gården. Hon har ju bara hittat jordgubbarna.

Vi plockade en massa smultron i smultronstapeln, plockade goda svarta vinbär, lite hallon och drog upp i lite morötter.


På tal om ätbara skatter. Jag gillar att så lite olika saker. I år köpte jag fröband från Bakker. Det är sista gången! Kommer knappt några morötter, varken dillen, persiljan eller basilikan har kommit upp. Jag menar dill?!! Dill växer jämt, hur mkt som hellst! Vitlöken blev det en av och stjälken är knappt synbar. Det enda som vuxit med bravur är salladen.

Köpte tomatplanter på bodéns kan jag berätta då jag liks pratar om trädgården, har aldrig haft så mycke tomater. Den ena plantan har jag fått stötta upp ordentligt för det hänger klasar med körsbärstomater och goda är dom.  


Gick in och fixade både middag och blåbärskaka, lika bra att göra båda på samma gång liksom! For iväg på fotbollsträningen med Wiktor. Lämnade faktiskt honom själv en stund medans vi for till scrapoholic och bytte en grej.

Hem och fika var vad som gällde sen. Varken William eller Wiktor har gillat blåbärskakan tidigare, men ikväll åt dom 6-7 stycken! Momma var oxå ht och mumsade. Wilda som inte gillar fikabröd åt 2½ bit! Ja, jag åt oxå :-( 


Wiktor är duktig med medicinen, rinner inte var längre bara blod. 


Här tänkte jag visa lite scrapbooking alster som jag gjort på sistone ;-) 


Denna hastade jag ihop på en halvtimme när jag insåg att jag inte hade ngt kort till födelsdagsbarnet. Kan ju inte komma på kalas utan kort numera.  Kortet på solrosenhar jag fotot själv med lillebrors suveräna systemkamera, tro när han ska kräva tillbaka den....
  Denna gjorde jag när jag inte hade annat att göra ;-D Tog med den på loppisen som jag är med på och fick det sålt :-) Sånt gillar jagDetta kort beställde en kompis till mig. Hennes svägerska som gillade kossor och fiske fyllde 40. Allt var skuret och klart och färdigt för montering när jag insåg att valda färger var helt fel, jag kom ingen vart. Färgbyte och sen var det klart!Köpte för ett tag sen nånting som hetter distress ink. Förstår mig inte på det men tänkte jag skulle försöka. Har inte rätta verktyg men letade reda på en nåldyna som är av nåt plastigt material och provade mig fram. Grejen var väl att försöka mig på att få en liten "sliten" och "gammal" look, eller fel ordval kanske. Men jag ville ha lite mer effekt än det jag annars gör. Blev riktigt nöjd! Brukar vara snål på blommor vanliga fall så det var några mer än jag är van vid och av lite annat material som jag annars använder. Insidan är inte klar, ska dit en ficka och ljusare papper som man kan skriva på. Tänkte behålla det men ska skicka det till ett födelsdagsbarn till veckan.Sen fick jag beställning på ett kort som ska levereras idag. Det var det kortet Wilda gav sig på. En kvinna som gillar fiske, kräftfiske och älgjakt. På utsidan så syns inget av detta, kommer på insida istället. Men det är svårt just med jakt och fiske, finns inte mkt att inhandla. De jägare jag funnit har varit av manlig karaktär. Hade en plan att jag skulle klippa och klistra så den gamla damen höll metspöet istället men proportionerna stämde inte. HAr suddat ut namnet, man vet ju aldrig vem som läser här. Vet vilka 6-7 st är men resten har jag ingen aning om.Sen har jag äntligen framkallat kort från vår bröllopsresa för 3 år sen! Gjorde en LO på några. Om ett år är vi på samma ställe igen om sparandet går bra.Sist men inte minst, ett av Wildas små alster. Hon sitter och plockar och pekar, väljer och vrakar. Mamman får sitta och hjälpa till med klistringen.Ja det var lite nytt jag hade att visa. Imorgon ska mamma hämta grabbarna för dom ska sova hos henne. Dom kanske skulle hitta på nåt imorgon. Wilda får åka på dagis. Själv ska jag jobba.

Ska börja tidigare imorgon eftersom vi ska göra bemanningskraven i time-care. Kul att få göra något nytt för en gångs skull :-D 

Näpp, dags att sova!
 

Ovido - Quiz & Flashcards