Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Jenny - 6 maj 2009 23:32

Idag hade jag personalmöte, tre timmar sen over and out. Ner på stan med maken och dottern, hade bestämt lunchdate med Anders. Han hade varit på arbetsförmedlingen och anmält sig arbetslös det "firade" vi med lunch på Valvet. Supergott!

Vet inte när vi käkade lunch tillsammans på stan!! Sen gick vi på Dressman, de hade nån kampanj med 40% rabatt på allt i butiken. Det blir skaplig rabatt om man behöver en kostym. Vi ska ju på bröllop i juni, min vapendragare under tiden i Schweiz ska bli fru!!! Så det behövdes en ny kostym för detta, Anders har en relativt ny  men den är svar :-(

KÖpte en grå snygg kostym, med en rödcerise-aktig skjorta och en grå slips med cerisa prickar. Blir säkert toksnyggt!

Efter Dressman blev det ett besök på Lindex, köpte en klänning som jag ska ha på bröllopet, kommer säkert att ändra mig många ggr men nu är denna köpt i alla fall. Var in en sväng på kappahl oxå,har ju inga sommarbyxor, eller inga sommarkläder alls, dom har blitt för stora! Såg några snygga men fastande för ett par svarta, mjuka knickers. Perfekt på jobbet och hemma att strutta runt i men.............det fanns bara från stl 44/46! Så det blev inga byxor.


När jag kom hem idag så hade min present kommit från veckotidningen jag klagade på. Ett par vikter som man kan ha antingen runt handlederna eller vristerna, bra! Ska prova imorgon, har promenaddag då.


Var ju till el doktoro igår. Tusen frågor om allt och ingenting, han lekte detektiv tror jag. Mitt blodtryck som alltid varit perfekt även under graviditeterna har blitt ett lågt blodtryck! 100/65 tror jag han sa, det förklarar kanske  min kroniska trötthet. Men han har ingen förklaring till varför mitt blodtryck blivit lågt. Sånt vill ju jag veta! Frågade om bröstsmärtor och det har jag inga. Får ju ibland ett tryck över bröstet och svårt att djupandas men det vet jag att det beror på stress och sömnbrist. Jag känner mig fullt frisk ju!


Fick i alla fall erfara att  en läkare är aldrig nöjd! Hade jag varit till doktorn för ett år sen så hade problemet orsakats av övervikt! För det är så här, en läkare idag får banne mig svära en ed på att kontrollera om man är rökare eller är överviktig, är du det ena eller det andra så beror det på dom faktorerna.

Igår så kom det en kommentar om min övervikt och då blev jag förbannad så det räckte och blev över och upplyste denna man att jag idag väger typ 30 kg mindre idag än för drygt ett år sen!! Jag blir fan i mig galen på sånt där, det är lätt att skylla på rökning och övervikt när man inte vet vad det annars kan vara! Ska man räkna med bmi så hade jag 38,3 i bmi för ett år sen, idag har jag 28,9. För att anses som normalviktig måste jag ner till 26 eller under, det är 8 kg till som ska bort (även om mitt mål är 6), så jävla överviktig är jag!!

Vidare i historien. Har ju pco´s och jag orkar inte förklara vad det är. Vanligt med övervikt när man har pco´s i alla fall.

Efter mitt lilla utbrott så hade han i alla fall några teorier. Kunde vara allergin som utlöste detta krampaktiga i samband med att jag tar medicin. Får han väl tro, har ätit samma medicin i 15 år så den teorin dissa jag. (Hade egentligen ingen egen teori om nånting men så goggla jag, återkommer till det sen) Vidare hade han nån teori om att min "snabba" viktnedgång hade påverkat hormonerna då i samband med att jag har pco´s och att det kunde störa sköldkörteln. Ja, ja. Han fick ta sina prover, järnvärde, blodsocker, sköldkörtel prover och kolesterol, äter ju gi-kost och den är rätt fet.

Så vi får väl se vad det blir. Mina promenader kunde jag fortsätta med som tur var för det var ju bra för blodtrycket, vilket jag inte märkt dock. Men jag skulle vara försiktig. Vad jag skulle vara försiktig med fick jag inget svar på?!

Hur som helst så googlade jag igår kväll, människan är NYFIKEN av naturen, männskan vill veta, hur och varför! Eller är det bara jag. Sökte på lågt blodtryck och fann detta;

"Blodet måste cirkulera i kroppen, annars dör man. Det är hjärtats uppgift att pumpa runt blodet. Om hjärtat slutar pumpa runt blodet så dör man.

För att kunna pumpa runt blodet måste hjärtat vara tillräckligt kraftigt, och pumpa med tillräckligt tryck. Om hjärtat inte "orkar med" får man lågt blodtryck, yrsel och svaghet. Man får cirkulationsproblem - dvs kalla eller blåaktiga händer och fötter, svårt att orka med ansträngning, får lätt sk kärlkramp dvs smärtor pga syrebrist i benen eller i hjärtat (angina pectoris)."

Ja,ja. Jag oroar mig inte i alla fall. Man ska nämligen inte googla på sjukdomar, allt man läser på internet är inte sant :o) Jag mår bra, det är bara ett ben som bär sig illa åt :o)


Imorgon är jag ledig. Lär ju få lov att gå ut med Wilda och köra fyrhjuling. Den tösen ger sig inte i första taget. Man får låsa ytterdörren. För vägrar mamman gå ut på en gång så tar hon på sig skorna och mössan och öppnar dörren på egen hand!

Den lilla eldrivna fyrhjulingen är hon inte nöjd med dessvärre. Hon vet precis vart hon ska trycka för att starta den riktiga fyrhjulingen, för det är den hon ska köra. Jag tycker inte det är speciellt kul att puttra runt på den, men vad gör man inte för husfridens skull?!


Ha det gott!!

Ovido - Quiz & Flashcards