Alla inlägg den 10 juni 2009

Av Jenny - 10 juni 2009 23:44

Sommarlov ska ju gillas. Det gillas inte här vill jag lova. Trots att man försöker ha ungefärliga rutiner här hemma så blir det aldrig så inrutat som i skolan. Att ha livet inrutat och klart är en trygghet för många, en av många är min son. Han har det jobbigt inför alla lov, men sommaren är värst. Det börjar 1-3 veckor innan redan, man märker lite smått att nånting inte stämmer, det eskalerar ju närmare dagen D man kommer för att slutligen explodera.

Idag var explosionsdagen, tror jag. Men han har ju dessutom haft en i övrigt jobbig vecka. Många intryck och händelser som ska sorteras och bearbetas.


Han har sedan jag hämtade honom på skolan gått och tuggat på tröjärmarna. Tre sekunder efter att han blitt tillsagd så har han vart igång igen, lite söt ändå ;-) Det är inte lätt när nervositeten gör att man måste hålla på med något hela tiden. Han har ena stunden varit världens gulligaste för att i nästa bli värsta monstret. Var riktigt lessen över det här med skolavslutning, ville inte till kyrkan, ville inte sjunga, tårtan skulle han inte tycka om, kepsen fick han inte ha. Han har ett stort förråd av argument som tyvärr inte håller när han debatterar med modern. Den dagen han skulle slippa ifrån vissa jobbiga saker skulle innebära att han förväntas få slippa dom resten av livet inbillar jag mig.

Nästa bekymmer är fritids :o) Har man sommarlov så har man, då ska man inte gå på nåt j***a fritids. Vi vet ju inte hur det blir imorgon, Wilda är allt annat än pigg. Mest troligt är att hon blir hemma från dagis och då får ju grabbarna oxå vara lediga. Kan ju vara skönt för dom att skippa fritids både imorgon och fredag. Fredag ska han följa med till stan för att fira Martin som tar studenten.


Wiktor han fick världens sockerkick ikväll! Tror det var det i alla fall, har inte sett det så stark på honom nån gång förut. Tro vad det var för skitsaft? För ett är säkert, det är skillnad på saft och saft! Vissa innehåller så mycke skräp så man kan tro att det är speed i flaskorna?! Han rasade runt och härjade vilt med sexorna, ställde sjuttontusen frågor på 3 minuter utan att invänta svaren :o) Han e oxå en söt rackare och dessutom coolast ikväll ;-)


Bilder kommer imorgon. Sitter vid barnens dator, min man kollar blockets alla traktorer och choppers, han kan dom snart innantill ;-) Love You!


Duracell-kaninen Wilda har fått nåt virus, något nytt sorts virus som hon aldrig haft förut. Elak-grinar-hela-tiden-och-vägrar-äta-mat-virus. Man är ju inte van att hon är grinig. Hon är ju för det mesta glad och full i bus hela tiden. Man blir ju knäckt av att se henne må så här. Hon blir tokarg för allt, hon gnäller mest hela tiden, vill sitta och gosa och rätt vad det är får hon spatt igen, hon vill inte äta, äter litegranna sen är det stopp. Som tur är går välling bra. Idag fick jag för mig att hon hade ont i munnen, hon gräver så mkt i den. Tror jag såg 4 blåsor så hon har nog himla ont min lilla prinsessa.

Hon ser "mosig" ut men har ingen feber. Hon verkar inte heller må bättre av att få alvedon så vad hon drabbats av vette sjutton. MEN hon är tillräckligt pigg för att orka dra ut alla skor runt hela nedervåningen, dra ut alla ritmallar, alla ritpapper, slita sönder 5 timmars scrappat kort, klättra och kliva överallt :o) Pussgurka!


När jag sitter så här och skriver om mina barn så känner jag mig varm i hjärtat och fylld av kärlek och skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dom. Dom är det mest värdefulla jag har och jag saknar dom när dom är ifrån mig. Men på dagarna när dom är vakna håller jag fullkomligen på att få spatt! Sista dagarna har jag varit en usel mamma, känns som om jag inte har tålamod så det räcker, orkar inte lyssna på dom, det blir bara gröt i huvet på mig. Kan ju säga att det gör inte direkt att man blir piggare och mår bättre....tyvärr. Hela huset ser ut som ett kaos, det blir liksom inget gjort, har inte ork, inspiration eller lust att bry mig. Eller jag bryr mig men skiter i kaoset, har nog med kaoset i mitt huvud. 

Det här med Willemannen känns så tungt just nu. Vet inte varför, har ju vetat detta i flera år men det känns ändå urjobbigt. Jag känner bara att kraven på mig ökas och jag blir så lessen för jag vet inte om jag orkar. Det känns inte så just nu i alla fall. Dessutom har jag en hel jävla sommar att  oroa mig igenom. Hur ska det gå nu i 3:an när kraven på honom ökas, vad kommer att hända, hur kommer han att orka?


Nä, fan nu blev jag bara för lessen, orkar inte mer. Natti, natti!

Av Jenny - 10 juni 2009 00:46

...idag, ok, igår blir det väl eftersom klockan är över tolv då, var jag på en trevlig och MYCKET god lunch hos L.  Tror vi var 8 mammor och 10 barn. Det var så supersmarrigt. Wilda var en aning gnällig och kinkig, det är jag inte van så glädjen över det hela dimmades lite.


Har varit ledig för länge nu, behöver jobba, komma bort och andas. Vill se andra väggar, känna andra lukter kan hålla på länge och försöka sätta ord på vad jag behöver! Jag behöver inte äta som en gris vet jag oxå men skiter tydligen i det, inte heller behöver jag motionera tydligen!

Nä jag är less på det mesta faktiskt, vill gräva en grop eller en grotta som jag kan krypa in i och vara för mig själv. Verkligheten kommer ju ifatt en, det finns liksom ingen återvändo nu. Jobbiga tankar som maler, planer som måste göras, saker som borde omfördelas men det är ju lika troligt som att få se Jesus eller liknande. Är i en rejäl svacka på många plan, hatar när det blir så! Hela jag slutar ju att fungera då. Det blir sånt kaos och gytter i allt jag företar mig. Nåja, jag kravlar mig väl upp när jag är klar med gropgrävandet...........


Idag har William och Wiktor varit på Risön med skolan. Dom skulle ha fika med sig om dom ville, lite dryck och en glasspeng. Bakade bullar igår som dom hade med sig. Tyvärr så var väl dagen full med otrevliga överraskningar. William har ju sina egna ideer, eller inlärda vanor. Under vinter när det varit badhus så har dom blitt tillsagda att endast ta badpåsen. Detta gjorde William även idag. Gick in med ryggan på skolan och tar påsen med kläderna. Tycker att någon borde ha reagerat! I hans väska fanns hans festisar och hans  glasspeng. Tråkigt för honom måste jag ju säga. Det är bla  såna här gånger som en vuxen måste hålla ett extra öga på honom. Nu var det två snälla klasskamrater som gav honom några slantar så han kunde handla nånting i alla fall. Men man blir lite lessen, han behöver ju xtrakoll!!! Det blir alltid han som står utanför vid såna här situationer. Men nu är det snart slut på skolan för ett tag, jag slipper oroa mig för den biten, slipper lägga energi på att kolla och greja.

När dom var klar på Risön, lite tidigare än tänkt så åkte dom vidare till skolan. Den information vi fått var att dom skulle vara tillbaka på skolan den tid som dom slutar i vanliga fall, 13,15. Det innebär att pojkarna kommer hem 13,45-13,55 ungefär. Men idag serru, så hade busschauffören nån jävla tidtabell som var så viktig, inte vet jag hur han planerat rutterna men det handlar väl om pengar i vanlig ordning, han skulle bestämma hur han skulle köra utan att bry sig om ifall någon tog emot de barn som inte skulle på fritids.

Å som var på samma lunch som mig får ett telefonsamtal från dottern sin, och sen kom det ett från  F. Kontentan av det hela var att busschauffören släppt av mina barn 12,55 !!!! Fan, en timme tidigare än vanligt, jag var ju inte hemma. Som tur var så hade F uppmärksammat detta och plockade upp dom. Men jag blir sååå förbannad!! Och tur för samtliga ansvariga att jag inte hade pengar på kortet för då hade dom fått höra en lejoninna ryta till ordentligt! Pratade sen med klassläraren när jag lugnat ner mig, henne går det ändå inte att vara arg på för hon e så nedrans bra! 


Hur som helst så dräneras jag på energi ork av såna här grejer, det är jobbigt att hela tiden hålla på och tjafsa och jag kan inte heller bara godta vad som helst. Sen har jag dessutom en duracell-kanin som nästan jämnar mig längs fotknölarna känns det som. Nä fy sjutton, just nu tycker jag att det är jobbigt att vara mig. Jag struntar att det finns dom som har det värre tom.


Har förresten klippt William ikväll. Bra? Nä men inte superdåligt heller. Det blev inte sämre om man säger som så. Jag får stajla honom med gele och sånt inför avslutningen.

Ovido - Quiz & Flashcards